עמוד הבית / כיצד להימנע מפציעות ספורט

כיצד להימנע מפציעות ספורט

הספורט יפה לבריאות – על זה אין ויכוחים. הוא נותן לנו אנרגיות, מזרים את הדם, מחזק את השרירים ומאריך חיים. שלא לדבר על מה שהוא עושה לגזרה שלנו. ובכל זאת, כל מי שמתאמן מספיק זמן יודע שהסכנה להיפצע במהלך האימון היא ממשית.  עם זאת, ישנם סוגי ספורט להם סיכונים נמוכים יותר, כגון שחייה, פילאטיס, יוגה וכד'.

סוגי פציעות ספורט

ניתן לדבר על שני סוגים עיקריים של פציעות ספורט, הראשונה היא מה שמכונה "פציעה אקוטית", כל מה שמתרחש בבת אחת ובאופן נקודתי: נפילה, דריכה לא נכונה, פגיעה מכדור וכו'. הסוג השני הוא פציעה כרונית, כזו שמתפתחת לאורך זמן בשל עומס רב על רקמות הגוף או שחיקה הולכת ומצטברת. החדשות הטובות הן, שניתן למנוע פציעות ספורט מכל סוג בעזרת שמירה על מספר כללים פשוטים.

בדיקה מקדימה לפני תחילת האימונים

בשנים האחרונות הפסיקו חדרי כושר לדרוש ממתאמנים הצהרת בריאות חתומה מרופא. אולם שינוי זה נובע מטעמים כלכליים ולא בריאותיים. בפועל, לפני כניסה לשגרת אימונים מומלץ לעבור בדיקה בסיסית אצל רופא על מנת לבדוק שמצבכם תקין, ולאתר נקודות שעלולות להיות בעייתיות. אין זה אומר שלא תוכלו להתאמן, אבל כדאי לספק למאמן שלכם את כל המידע הנחוץ לו לשמור על בריאותכם.

ציוד מתאים ואיכותי

אחד הפרמטרים החשובים ביותר המשפיעים על בטיחות האימון היא איכות המכשור והתאמתו אליכם וליכולותיכם. הדבר נכון לגבי כל ציוד שאתם משתמשים בו בעת האימון, החל מנעלי ספורט מתאימות ועד מכשיר יעודי כמו ה-COMPEX. מדובר במכשיר המפעיל זרמים חשמליים על נקודות נבחרות בגופכם, מה שמגרה את השריר להתכווץ ולפעול בעוד שאתם נשארים במצב סטטי. המשמעות היא שאתם יכולים לאמץ ולאמן את השרירים מבלי להפעיל שום עומס על הגידים, המפרקים ושאר רקמות הגוף, כמובן בהתאם להמלצת רופא.

סוגי ספורט שמטיבים עם הבריאות

כולם מפמפמים לנו את המסר שצריך לעסוק בספורט, אך חשוב לדעת כי לא כל סוגי הספורט מדורגים גבוהה במדד הבטיחות. ישנם סוגי ספורט מהם נפיק תועלת בריאותית רבה יותר ונפחית את הסיכון שלנו לפתח פציעות.  סוגי הספורט שמככבים במדד הבטיחות הם שחייה, פילאטיס, יוגה, פלדנקרייז ורכיבה על אופניים. שימו לב כי ריצה, המפחיתה משמעותית סיכון לתמותה, מציבה גם סיכון גבוה יותר לפתח פציעות שונות.

הקפידו על אימוני מתיחות וכוח

מתאמנים מתחילים נוטים לתת את מירב הדגש לאימון האירובי, בעוד שתרגילי הכוח והגמישות לוקחים אצלם מקום משני ואף משמשים כחימום בלבד. אולם כיום אנחנו יודעים שניתן למנוע פציעות ספורט אם מקדישים לתרגילי המתיחות הסטטיות והכוח אימון שלם משלהם. זאת מאחר ושני סוגי האימונים האלה יעניקו לכם בטווח הרחוק שרירים חזקים יותר עם טווחי תנועה רחבים, אולם בטווח הקצר הם מקשים על השריר ומעייפים אותו.

הימנעו מעומס יתר

מתאמנים שאפתניים או חסרי סבלנות עלולים להתחיל את האימון שלהם ברמה גבוהה מדי. או לחילופין, להתחיל אותו במשנה זהירות, אבל להעלות משמעותית את העומס על הגוף מרגע שמרגישים טוב. כדי למנוע פציעות ספורט אסור להעמיס יותר על המידה על השרירים ושאר רקמות הגוף. מומלץ למתאמנים מתחילים לבסס סט תרגילים שהם יודעים שהם מסוגלים לעמוד בו, ורק אז להתחיל ולהגביר את העומס באופן איטי והדרגתי. הקשיבו לגוף שלכם, התאמנו לפי סרגל מאמצים והקפידו על זמן התאוששות בין אימון לאימון.

אל תתפשרו על הקשבה לגוף

אימוני ספורט אינטנסיביים מחייבים אותנו לדחוף את הגבולות של הגוף, לאמץ אותו ולהביא אותו לבצע תרגילים שלא האמנו שאנחנו מסוגלים לבצע – ושכנראה באמת לא היינו מסוגלים ביום הראשון של האימונים. אבל עם כל הנחישות והמאמץ, אל תשכחו לשים לב איך אתם באמת מרגישים ולא לדחוק בגוף במקום שבו הוא עדיין לא מוכן. אין להתעלם מכאבים ותחושות לא נעימות במהלך האימון או בימים שאחריו. עם כל ספק, כדאי להתייעץ עם מאמן או אפילו רופא או פיזיותרפיסט.

אם אתם מתאוששים מפציעה, אל תרגישו שאתם צריכים להוכיח לאף אחד עד כמה אתם חזקים. קחו את הזמן להתאושש, הורידו עומס או אפילו קחו מנוחה מוחלטת לתקופה מסוימת. גם אם נדמה לכם שאתם מסוגלים – זה הגוף שלכם משקיע את מירב המאמצים לאפשר לכם לעשות כל מה שאתם חולמים. בפועל אתם עלולים לפגוע ברקמה משתקמת, או לחילופין להפעיל עומס מוגזם על חלק אחר בגוף שמפצה על איזור הפציעה.

מבחן ה-single leg squat

אם אתם לא בטוחים האם העמסתם יותר מדי על הגוף, או רוצים לגלות האם אתם נמצאים בקבוצת סיכון – קיימות בדיקות שיכולות לעזור לכם. דוגמא אחת פשוטה אפשר לבצע בבית: עמדו על רגל אחת ואז כופפו אותה והסתכלו למטה. אם הפיקה איננה ממוקמת בדיוק מעל האצבע השניה בכף הרגל, אתם בקבוצת סיכון לפציעת ספורט.

לסיכום

פעילות ספורטיבית הוכחה כבריאה לגוף ולנפש ומומלצת על פי רוב, אך יכולה לגרום נזק קשה ולעיתים בלתי הפיך.  פציעות ספורט לרוב נגרמות כתוצאה מאימון יתר או אימון לקוי, לכן חשוב להתאמן תחת הנחייה מקצועית ולהקשיב לגוף שלכם – הוא יודע הכי טוב. הקפידו על שתייה מרובה בזמן האימון, בצעו בדיקות תקופתיות ושימו לב לשינויים חריגים. כמו כן אל תתפשרו על איכות המאמנים, הצטרפו לקבוצות שחייה מקצועיות, אימוני פילאטיס תחת הדרכת פיזיותרפיסטים וכל מסגרת אחרת שמתנהלת על ידי אנשי מקצוע מובילים.




פציעות ספורט

קבעו עכשיו שיעור ניסיון ללא התחייבות! קבעו עכשיו שיעור ניסיון ללא התחייבות! מלאו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם



למידע וייעוץ מקצועי